حمل و نقل عمومی در استانبول

راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول

نویسنده
16

تعداد بازدیدهای این مقاله

-
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نویسنده
16

تعداد بازدیدهای این مقاله

-
زمان مطالعه: 7 دقیقه
Author picture
نویسنده ویرایشگر
سعادت رنت
هیچ داده ای یافت نشد

یکی از مسائل مهم که اکثر گردشگران استانبول دغدغه آن را دارند، حمل و نقل در استانبول است. سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول بسیار پیشرفته و گسترده است و بسیاری از توریست‌ها و مردم بومی استانبول از آن برای تردد در سطح شهر استفاده می‌کنند. اگر به شبکه و نقشه حمل و نقل در استانبول آشنا باشید، به راحتی می‌توانید با استفاده از آن‌ها و با کمترین هزینه به نقاط مختلف شهر بروید. به همین جهت مهم‌ترین چیزی که باید قبل از سفر به استانبول، اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید حمل و نقل عمومی استانبول است.

سرفصل های مقاله

حمل و نقل عمومی در استانبول

  • مترو
  • تاکسی
  • اتوبوس عمومی و مترو بوس
  • تراموا
  • کشتی
  • قطارهای کابلی
  • دلموش

حمل و نقل خصوصی در استانبول

برخی از افراد هستند که با استفاده از ماشین شخصی خود و از راه زمینی به استانبول سفر می‌کنند. از مزیت‌های سفر زمینی با استفاده از ماشین شخصی این است که می‌توانید به راحتی در شهر تردد کنید و نیازی به استفاده از حمل و نقل در استانبول ندارید. اما اگر با ماشین شخصی به استانبول نیامدید و در عین حال دلتان می‌خواهد با یک خودرو شخصی مستقل به نقاط مختلف شهر بروید، می‌توانید از خدمات اجاره ماشین در استانبول استفاده کنید. کرایه خودرو در استانبول بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از تاکسی‌های استانبول است و رفاه بیشتری نسبت به وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو در اختیار شما قرار می‌دهد.

حمل و نقل عمومی مترو استانبول

مترو استانبول جز پرکاربردترین و بهترین وسایل حمل و نقل در استانبول است که اکثر توریست‌ها و بومی‌های این شهر از آن استفاده می‌کنند. سیستم متروی استانبول همه روزه از ساعت 6 تا 24 فعالیت می‌کند و می‌توانید از آن استفاده کنید. مترو حمل و نقل عمومی استانبول دارای 9 خط به اسم‌های M1A، M1B، M2، M3، M4، M5، M6، M7 و M9 دارد. مهم‌ترین خطوط مترو استانبول خط M1 و M2 است. خط M1 از فرودگاه آتاتورک به آکسارای می‌رود و خط M2 نیز طولانی‌ترین و پراستفاده‌ترین خط مترو این شهر است که ایستگاه‌های مهمی دارد.

مترو استانبول
منبع: Instagram

نقشه مترو استانبول

اگر می‌خواهید برای تردد از وسایل حمل و نقل در استانبول مانند مترو استفاده کنید، اپلیکیشن Citymapper بسیار به کارتان می‌آید. با استفاده از این اپلیکیشن کاربردی می‌توانید مبدأ و مقصد موردنظر خود را مشخص کنید تا بهترین مسیرها با استفاده از حمل و نقل عمومی به شما نشان داده شود. این اپلیکیشن بیشتر برای توریست‌هایی که برای بار اول به استانبول سفر کرده‌اند و با سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول آشنا نیستند مناسب است.

هزینه مترو در استانبول

نوع بلیت
هزینه بلیت
تک سفره
30 لیر
دو سفره
50 لیر
سه سفره
80 لیر
پنج سفره
90 لیر
ده سفره
170 لیر

حمل و نقل با تاکسی استانبول

تاکسی جز گران‌ترین وسایل حمل و نقل در استانبول است. بسیاری از توریست‌هایی که به استانبول سفر می‌کنند با روش‌های حمل و نقل عمومی در استانبول آشنا نیستند از تاکسی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند. از آنجایی که هزینه تاکسی در استانبول گران است، استفاده از آن برای توریست‌ها اصلاً منطقی و مقرون به صرفه نیست.

تاکسی استانبول
منبع: سعادت رنت

بسیاری از تاکسی‌ها در استانبول از تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند و همین باعث می‌شود تا هزینه بیشتری از شما دریافت کنند. تاکسی‌های استانبول در 3 رنگ زرد، فیروزه‌ای و مشکی دیده می‌شوند که تاکسی‌های فیروزه‌ای و مشکی رنگ جز لوکس‌ترین وسایل حمل و نقل در استانبول هستند. شما می‌توانید هزینه تاکسی‌های استانبول ر با استفاده از کارت‌های اعتباری پرداخت کنید.

هزینه تاکسی در استانبول

  • تاکسی‌های زرد: قیمت ورودی 19 لیر و هزینه هر کیلومتر 14 لیر
  • تاکسی‌های فیروزه‌ای: قیمت ورودی 22 لیر و هزینه هر کیلومتر 15 لیر
  • تاکسی‌های مشکی: قیمت ورودی 33 لیر و هزینه هر کیلومتر 80 لیر

اتوبوس عمومی و مترو بوس در استانبول

اتوبوس‌های استانبول هم جز کاربردی‌ترین وسایل حمل و نقل در استانبول هستند و مسیرهای زیادی را در بر می‌گیرند. اتوبوس‌ها حمل و نقلی راحت و ایمن را در اختیار مسافران قرار می‌دهد و به همین دلیل بسیاری از مردم بومی استانبول، اتوبوس‌ها را جز بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول می‌دانند. تنها ایرادی که اتوبوس‌های عمومی استانبول دارند این است که در ساعات پرترافیک درگیر ترافیک می‌شوند و از مترو سریع‌تر نیستند. همچنین نقشه دقیقی برای اتوبوس‌های استانبول وجود ندارد و به همین علت استفاده از این سیستم حمل و نقل عمومی استانبول برای توریست‌ها کمی مشکل است.

هزینه اتوبوس‌های استانبول

اتوبوس‌های استانبول یک قیمت ثابت دارند و شما می‌توانید هزینه آن‌ها را استانبول کارت پرداخت کنید. هزینه هر بار ورود به اتوبوس‌های استانبول برای هر نفر 18 لیر است که باید مبلغ آن را در زمان ورود به اتوبوس پرداخت کنید.

حمل و نقل عمومی با تراموا استانبول

تراموا جز محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل در استانبول است که دو نوع مدرن و نوستالژی دارد. تراموا مدرن مانند متروی استانبول نقشه کاملی دارد و مسیرهای زیادی را در استانبول پوشش می‌دهد. این وسیله حمل و نقل عمومی در استانبول 4 خط شامل خط‌های T1،T3،T4 و T5 دارد. خط تراموا T1 جز کاربردی‌ترین خطوط تراموا برای گردشگران و توریست‌ها است؛ زیرا از مناطق و محله‌های گردشگری استانبول عبور می‌کند و دسترسی خوبی به جاهای دیدنی استانبول دارد.

تراموا استانبول
منبع: Instagram

هزینه تراموا استانبول

هزینه تراموا استانبول به ازای هر نفر 18 لیر است.

حمل و نقل با کشتی در استانبول

یکی دیگر از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل در استانبول کشتی است. استانبول به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم شده است که میان این دو بخش تنگه بسفر قرار گرفته است. اگر قصد داشته باشید از قسمت آسیایی استانبول به بخش اروپایی آن یا برعکس بروید، می‌توانید از کشتی‌های استانبول استفاده کنید. این کشتی‌ها در 10 اسکله مختلف قرار دارند؛ 7 تا از اسکله‌ها در قسمت اروپایی استانبول و در محله‌های کاباتاش، امینونو، بشیکتاش و کاراکوی و 2 تا از اسکله‌ها در قسمت آسیایی استانبول با اسم‌های کادیکوی و اسکودار قرار دارند. کشتی‌های استانبول همه روزه از ساعت 7 تا 23 فعال هستند.

کشتی استانبول
منبع: Instagram

هزینه کشتی استانبول

  • کاراکوی – بستانچی: 23 لیر
  • کاراکوی – کادیکوی: 19.50 لیر
  • امینونو – کادیکوی: 19.50 لیر
  • بشیکتاش – کادیکوی: 19.50 لیر
  • کادیکوی – کاباتاش: 18.75 لیر
  • اوسکودار – امینونو: 17.50 لیر
  • خط حلیچ و بغاز: 23 لیر
  • اورتاکوی – اوسکودار: 15.50 لیر
  • اورتاکوی – کادیکوی: 21.25 لیر
  • اوسکودار – کادیکوی: 18.75 لیر
  • بیکوز – ساریر: 18.25 لیر
  • چنکل کوی – کاباتاش: 18.50 لیر
  • بشیکتاش – حلیچ: 23 لیر
  • کادیکوی – حلیچ: 23 لیر
  • بستانچی – مودا – کادیکوی – کاباتاش: 23 لیر
  • اوسکودار – آشیان: 20.50 لیر
  • آشیان – آنادولو حصاری: 15 لیر

قطارهای کابلی در استانبول

قطارهای کابلی هم نوعی از مترو هستند که به آن‌ها فونیکولار گفته می‌شود. از مزیت‌های این قطارهای کابلی می‌توان به قیمت مناسب و در اختیار داشتن مسیرهای اختصاصی بدون ترافیک اشاره کرد. مسیر قطارهای کابلی شامل دو مسیر تونل به کاراکوی و مسیر تکسیم به کاباتاش می‌شود.

هزینه قطارهای کابلی

قطارهای کابلی جز ارزان‌ترین وسایل حمل و نقل در استانبول هستند و هزینه آن‌ها نهایتاً 15 لیر است. همچنین اگر استانبول کارت داشته باشید هزینه آن تا 10 لیر کاهش پیدا می‌کند.

حمل و نقل عمومی دلموش در استانبول

دلموش‌های استانبول نوعی ون با ظرفیت 8 نفر هستند. دلموش برای افرادی که قصد دارند به صورت گروهی در استانبول تردد کنند مناسب است. هزینه این وسایل حمل و نقل در استانبول یک‌هشتم تاکسی است و در مقایسه با تاکسی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است. تنها نکته منفی درباره دلموش‌های استانبول این است که باید هزینه آن را با پول نقد پرداخت کنید و امکان پرداخت با استانبول کارت وجود ندارد.

دلموش استانبول
منبع: Instagram

برداشت نهایی

در این مقاله از سعادت رنت، راهنمای حمل و نقل استانبول را ارائه دادیم و تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول را معرفی کردیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید با مشخصات و قیمت‌های وسایل حمل و نقل عمومی استانبول آشنا شوید و به راحتی بهترین روش را برای تردد خود در استانبول انتخاب کنید. به طور کلی استفاده از حمل و نقل عمومی در استانبول بسیار به‌صرفه‌تر و راحت‌تر از تاکسی‌های استانبول است. به همین جهت اگر قصد دارید در هزینه‌های سفر خود به استانبول صرفه جویی کنید، بهتر است از حمل و نقل عمومی و یا اجاره ماشین در استانبول استفاده کنید.

گران‌قیمت‌ترین وسیله حمل و نقل در استانبول چیست؟

تاکسی‌های استانبول جز گران‌قیمت‌ترین وسیله حمل و نقل در استانبول هستند.

آیا اجاره ماشین در استانبول به‌صرفه‌تر از تاکسی است؟

بله، از آنجایی که هزینه تاکسی در استانبول بسیار بالاست، شما می‌توانید با هزینه معقول‌تری از خدمات کرایه ماشین در استانبول استفاده کنید.

بهترین وسیله حمل و نقل در استانبول برای رفتن به بخش اروپایی و آسیایی چیست؟

دو قسمت اروپایی و آسیایی استانبول با تنگه بسفر به هم متصل شده‌اند و به همین جهت بهترین وسیله حمل و نقل در استانبول برای رفتن به بخش اروپایی و آسیایی، کشتی‌های استانبول هستند.

ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش حمل و نقل عمومی در استانبول چیست؟

ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش حمل و نقل عمومی استانبول، مترو است.

16
|
دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا